خانه » وبلاگ » کنترل دیابت در کمتر از 10 دقیقه
دستگاه تست قند خون

کنترل دیابت در کمتر از 10 دقیقه

کنترل دیابت در کمتر از 10 دقیقه

  1. یک بررسی سریع بدن انجام دهید.

هر روز پس از دوش گرفتن، بدنتان را از سر تا انگشتان پا چک کنید. به دنبال بریدگی ها، زخم ها، تاول ها و فرو رفتن ناخن در گوشت بگردید. مخصوصاً نقاطی را که رطوبت در آن ها پنهان می شود و میکروب ها امکان رشد دارند بررسی دقیق تر کنید، زیر بغل و زیر سینه­ هایتان را چک کنید و همچنین به بین پاها و لای انگشتانتان دقت کنید. به پاهایتان نگاه دقیق تری بیاندازید. از یک آیینه برای دیدن کل بدنتان کمک بگیرید. اگر بریدگی در بدن دارید آن ها را سریع درمان کنید. همچنین پوست خشک بدنتان را با کرم مرطوب کننده آغشته کنید.

 

 

  1. کفش هایتان را کنار درب بگذارید.

کفش هایتان را نقطه ای قرار دهید که امکان پوشیدنشان وجود داشته باشد و هوس پا برهنه رفتن به بیرون نکنید. دمپایی و کفش های داخل خانه تان را نیز در دسترس قرار دهید. حتی در خانه نیز شما نیاز به محافظت از پاهایتان دارید. قبل از پوشیدن کفش هایتان حتماً مراقب باشید که چیزی داخل کفش تان نباشد که باعث آسیب به پای تان شود. همچنین در طول روز کفش هایتان را تغییر دهید تا نقاط تحت فشار پای تان استراحتی کند.

 

  1. غذاهای ساده اورژانسی در دسترس داشته باشید.

تعدادی قرص گلوکز با پنج، شش قطعه آبنبات را در یک کیسه قرار دهید. همیشه تعدادی از این تنقلات را جهت جلوگیری از افت شدید قند خون همراه داشته باشید. وقتی که قند خون شما به کمتر از 70 میلی گرم در هر دسی لیتر می رسد ممکن است احساس منگی، گرسنگی یا لرزش کنید. همچنین وقتی که یک وعده غذا را جا انداخته باشید، یا مقدار زیادی دارو مصرف کرده باشید و یا سخت تر از حالت عادی، بدون خوردن غذا ورزش کرده باشید، این افت قند خون ممکن است ایجاد شود.

 

  1. قند خون تان را چک کنید.

پزشکتان به شما خواهد گفت که بر اساس وضعیت بیماری تان و نوع درمان و عوامل دیگر چند وقت یکبار قند خونتان را چک کنید. اگر به شما گفته باشد که اولین کار صبح ها چک کردن قند خون است، دستگاه مانیتور قند خون را در کنار تخت خواب قرار دهید تا به یاد آن باشید. وقتی که شما بیدار می شوید. قند خون باید بین 80 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر باشد. حدود یک تا دو ساعت بعد از شروع غذاخوردن، قند خونتان باید کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

 

  1. یک برچسب روی ساک ورزشی تان بچسبانید.

آیا پزشکتان به شما گفته است که باید در زمان ورزش کردن قند خونتان را چک کنید؟

برای خودتان یک یادآور بگذارید. برای آنکه بفهمید ورزش چگونه بر سطوح قند تان اثر می گذارد، قبل و بعد از ورزش قند خونتان را چک کنید. این چک کردن ها از افت شدید و خطرناک قند خون جلوگیری می کند.

 

  1. مصرف انسولین را بر اساس سبک زندگی تان تنظیم کنید.

اگر همیشه در حال فعالیت هستید و به صورت منظم غذا نمی خوردید به پزشکتان اطلاع دهید. ممکن است او انسولین های سریع الاثر یا یک پمپ انسولین را که انسولین سریع الاثر به شما می رساند تجویز کند. معمولاً این نوع انسولین ها طی 5 تا 15 دقیقه بر قند خون تان تاثیر می گذارند. به این صورت ممکن است کارها سریع تر انجام شود. شما می توانید این نوع انسولین را دقیقاً قبل از غذا خوردن مصرف کنید و یا می توانید پمپ را قبل از غذا خوردن یا ورزش کردن تنظیم کنید.

 

  1. رژیم غذای تان را بهبود ببخشید.

لیست 10 غذای برتری که توسط انجمن دیابت امریکا پیشنهاد شده است را پرینت بگیرید. این غذاها اندکس گلیسمیک پایینی دارند، یعنی که آن ها کمتر از نان و غذاهای دیگر روی بالا رفتن قندتان اثر می گذارند. این لیست را روی یخچالتان بچسبانید، به طوری که در زمان خرید کردن و برنامه ریزی برای غذا همیشه جلوی چشمتان باشد و همچنین زمانی که در یخچال به دنبال چیزی برای خوردن می گردید.

 

  1. بنوشید.

قند بالای خون باعث می شود که بدن تان مایع از دست بدهد و پوست تان خشک شود. مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشید تا به سلامت و نرمی پوست تان کمک کند.

 

  1. ورزش های گاه گاهی انجام دهید.

برای شما مهم است که حداقل 30 دقیقه ورزش در روز برای بهبود وضعیت دیابت تان انجام دهید. آیا خیلی مشغول هستید؟ این ورزش را به سه بخش کوتاه تر تقسیم کنید. مثلا 10 دقیقه ورزش قدرتی در صبح انجام دهید، یک بازی خانوادگی در طول روز انجام دهید یا یک قدم زدن سریع را در حوالی ظهر امتحان کنید. سپس حیوان خانگی تان را در بعد از ظهر به پیاده روی ببرید. ترکیب این ها می تواند به کنترل قند خون تان و بهبود وضعیت قلبتان کمک کند.

 

  1. یک جعبه کمک های اولیه مهیا کنید.

دیابت می تواند یک آسیب کوچک را به یک مشکل بزرگ تبدیل کند. چند دقیقه ای برای جمع آوری این اقلام وقت بگذارید:

آب اکسیژنه برای تمیز کردن زخم

کرم آنتی بیوتیک برای پوشش دادن بریدگی ها و خراشیدگی ها

گاز استریل برای پوشش زخم

اگر شما مشکل گردش خون یا مشکلات اعصاب اندام ها ناشی از دیابت (نوروپاتی محیطی) دارید ممکن است نیاز به ویزیت یک پزشک یا مرکز زخم داشته باشید. تلفن های این مراکز را در دسترس قرار دهید.

 

  1. جواهرات اعلان خطر طبی بپوشید.

دست بند یا گردن بند تان را نزدیک ساعت، حلقه و سایر جواهرات روزانه تان قرار دهید این می تواند باعث یادآوری شما برای پوشیدنشان شود یا آن ها را نزدیک مسواک یا کلید تان بگذارید. پوشیدن این جواهرات برای اطلاع دادن به دیگران در مورد دیابت تان مفید است. چرا که ممکن است در زمان مشکلات اورژانسی به کمک تان بیاید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا