وکیوم تراپی زخم و اثر بخشی آن

وکیوم تراپی زخم

شاید شما هم با زخم های عمیقی مواجه شده و یا دیده باشید که به نظر میرسد اصلا قرار نیست خوب شود. زخم هایی از این قبیل فرایند بهبودی طولانی مدتی داشته و در مواردی ممکن است باقی ماندن زخم باعث آسیب های دیگری به بدن شود. در این راستا پزشکان متخصص راه حلی برای درمان سریع تر زخم به نام وکیوم تراپی زخم را توصیه میکنند. در ادامه مقاله قصد داریم به چیستی وکیوم تراپی زخم و نحوه انجام آن بپردازیم. اگر شما دارای زخم جدی هستید و یا پزشک شما وکیوم تراپی زخم را برای شما توصیه کرده است، پیشنهاد میکنم این مقاله را حتما بخوانید. همچنین در صورت هر گونه سوال و یا دریافت خدمات در زمینه وکیوم تراپی می توانید با کارشناسان ما در کلینیک مانیکان تماس بگیرید.

وکیوم تراپی زخم چیست؟

همانطور که گفته شد ، وکیوم تراپی زخم یک روش درمان موثر برای زخم های عمیق بوده که از حدود ۲۵ سال پیش توسط پزشکان و کارشناسان زخم دنیا تداول پیدا کرده است. به مرور زمان وکیوم تراپی زخم گسترش چشمگیری داشته و امروزه از بهترین روش های درمانی زخم محسوب میشود. در وکیوم تراپی زخم به طور متناوب یا پیوسته فشار منفی بر زخم اعمال شده و موجب تسریع درمان زخم می شود. این فشار منفی با استفاده از پمپ دستگاه وکیوم و ایجاد خلاء روی زخم اعمال میشود. در نتیجه وکیوم تراپی زخم، شرایطی ایده آل برای درمان زخم ایجاد شده و باعث بهبود سریع تر زخم میشود. همچنین بهتر است بدانید وکیوم تراپی زخم با جدا کردن ترشحات و مواد مضر از سطح زخم در تشکیل بافت جدید تاثیر مفیدی می گذارد. در مواردی به تشخیص پزشک، وکیوم تراپی زخم در منزل نیز انجام می شود تا فرد احساس راحت تری داشته باشد. مقاله درمان زخم با وکیوم را بخوانید.

وکیوم تراپی زخم چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام وکیوم تراپی زخم

در روش وکیوم تراپی زخم ، مراحل انجام با استفاده از وسایلی همچون پانسمان ویژه، یک دستگاه وکیوم برای ایجاد فشار منفی، و محفظه ای برای جمع آوری مایعات صورت می گیرد. به طوری که ابتدا کارشناسان زخم لایه هایی از پانسمان فوم را به شکل زخم در آورده و سپس آن را با یک فیلم مهر و موم می کنند. این عمل برای فیلتر کردن بافت مرده، لخته های خون و دیگر ذرات بزرگ که می توانند مانع درمان زخم شوند، بسیار مناسب است‌ . فیلم وکیوم تراپی زخم دارای یک سوراخ جهت اتصال لوله به محل زخم دارد. سپس پزشک لوله تخلیه متصل شده به پانسمان را به دستگاه ویوم وصل و فشار منفی را بر روی زخم اعمال میکند. قابل توجه است که وکیوم تراپی زخم به ۲ صورت پیوسته و متناوب انجام میشود. برای زخم هایی که زهکشی بیش از حد دارند ، روش پیوسته کارامد تر بوده زیرا تخلیه ترشحات در مراحل اولیه بهبودی، حائز اهمیت است. در مقابل روش متناوب برای تنظیم میزان اگزودای زخم توصیه می شود زیرا وکیوم تراپی متناوب به دلیل حفظ رطوبت مطلوب، برای زخم هایی که دارای اگزودای بالا هستند مناسب است. در لیست زیر مراحل انجام وکیوم تراپی زخم به طور خلاصه آورده شده است.

تمیز کردن زخم توسط پزشک

برش پانسمان فوم به اندازه زخم و قرار دادن آن بر روی زخم

اتصال لوله به سوراخ فیلم

قرار دادن پانسمان ثانویه پلی یورتان روی فوم

ثابت کردن پانسمان

وصل کردن دستگاه وکیوم به پانسمان

روشن کردن دستگاه

تخلیه مواد مصر به محفظه

وکیوم تراپی زخم برای چه کسانی مناسب است؟

امروزه وکیوم تراپی زخم روش محبوبی برای درمان زخم های عمیق میان متخصصان می باشد . این بخش از مقاله به زخم هایی می پردازیم که درمان وکیوم تراپی زخم میتواند بسیار مفید و مناسب باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

سوختگی ها

سوختگی ها از جمله زخم هایی هستند که مدت زمان زیادی را صرف بهبودی میکنند. وکیوم تراپی زخم با تسریع درمان سوختگی ها ، توانسته درد و نقاهت ناشی از این زخم ها را کاهش دهد. در نتیجه سوختگی ها می توانند گزینه مناسبی برای انجام وکیوم تراپی زخم باشند.

زایمان سزارین

وکیوم تراپی زخم می تواند در جلوگیری از عفونت های پس از زایمان سزارین ، بسیار کارآمد باشد. به ویژه خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند در خطر بیشتری از عفونت ها قرار دارند که روش درمانی وکیوم تراپی زخم می تواند خطر آن را کاهش دهد.

زخم های جراحی

وکیوم تراپی زخم برای بهبود زخم های حاصل از عمل و جراحی به ویژه ارتوپدی ها مفید باشد. بهتر است بدانید روش وکیوم تراپی زخم نسبت به روش های سنتی دارای هزینه های کمتری می باشد.

زخم های فشاری

زخم های فشاری که در اثر فشار مداوم به صورت اختلالات پوستی ایجاد میشوند،  میتوانند گزینه های مناسبی برای انجام وکیوم تراپی زخم باشند. امروزه از این روش درمان برای زخم های فشاری نیز استفاده میکنند.

علاوه بر این ها وکیوم تراپی زخم برای موارد زیر نیز مناسب بوده و میتواند کارآمد باشد.

زخم مزمن و زخم باز

زخم تروما

زخم بستر

زخم پای دیابتی

زخم عروقی

زخم هایی با ترشح زیاد

پیوند پوست

زخم های وریدی و شریانی

زخم های بعد از اشعه درمانی

زخم ناشی از حوادث و تصادفات

زخم‌ ناشی از جنگ و…

درمان وکیوم تراپی زخم چه مقدار طول می کشد؟

در حقیقت مدت زمان وکیوم تراپی زخم با توجه به نوع و میزان زخم می تواند متفاوت باشد . همچنین عواملی از جمله سلامت عمومی شما و وضعیت تغذیه شما در روند بهبودی تاثیر دارد. در نتیجه نمی توان مدت زمان خاصی را برای وکیوم تراپی زخم تعیین نمود. تشخیص اینکه چه مقدار طول میکشد زخم به طور کامل بهبود پیدا کند، به عهده پزشک مربوطه می باشد.

 

طول درمان وکیوم تراپی زخم

چه زمانی وکیوم تراپی زخم باید متوقف شود؟

در صورت مشاهده موارد زیر، شما باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید . معمولا در چنین مواردی پزشک انجام وکیوم تراپی زخم را متوقف میکند و یا آن را بهبود می بخشد .

تب بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت ، ۳۹ درجه سانتی گراد

خونریزی در اطراف زخم

بثور در اطراف زخم

سرگیجه

حالت تهوع و استفراغ

گیجی و سردرد

گلو درد

اسهال

درد شدید به صورتی که بیمار نمی تواند تحمل کند

ایجاد لخته خون در زیر پانسمان

البته بهتر است بدانید در وکیوم تراپی زخم به ندرت ممکن است عوارضی همانند این موارد پیش بیاید. در نتیجه جای نگرانیت خاصی نیست و ذهن خود را مشغول آن نکنید.

مزایا و معایب وکیوم تراپی زخم

در مقایسه با دیگر روش های درمانی زخم، وکیوم تراپی زخم مزایای قابل توجهی دارد . از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود .

بیمار مدت زمان کمی در بیمارستان بستری میشود.

تسریع قابل توجه بهبود زخم

کاهش حجم زخم

جدا کردن مایعات اضافی که مانع ترمیم زخم می شوند

کاهش خطر عفونت زخم

درمان بهتر زخم

تعویض کمتر پانسمان زخم

نیاز کمتر به جراحی

صرفه جویی در هزینه ها‌

بهبود کیفیت زندگی پس از درمان

افزایش جریان خون در ناحیه زخم

کاهش مایعات بین سلولی و در نتیجه کاهش تورم

مرطوب نگه داشتن سطح زخم

کاهش قرمزی و التهاب

با این حال وکیوم تراپی زخم از معایبی نیز برخوردار است. به عنوان مثال در موارد زیر نمی توان از روش درمانی وکیوم تراپی زخم استفاده کرد:

زخم های نزدیک مفاصل. زیرا با حرکات اندام باز میشوند.

بافت سرطانی

زخم های عفونی

زخم های نزدیک به اندام ها یا رگ های خونی

مناطق با جریان خون بسیار کم

پوست های نازک و شکننده

عوارض جانبی و ریسک های وکیوم تراپی زخم

وکیوم تراپی زخم در حالت کلی بی خطر است اما از آن جایی که هر فرآیند پزشکی به دور از عوارص نیست، احتمال دارد عوارضی نیز در وکیوم تراپی زخم رخ دهد. در برخی موارد پس از انجام وکیوم تراپی زخم ، علائمی همچون سوختگی ، سپسیس و خونریزی مشاهده شده است. از دیگر عوارض آن می توان به عفونت های باکتریایی و عدم ترمیم زخم اشاره کرد . از دیگر عوارض مشاهده شده، مسره یا خیس خوردن اطراف زخم است که نرم شدن و شکستن پوست اطراف زخم به دلیل رطوبت می باشد. علاوه بر این ها برخی از افرادی که وکیوم تراپی زخم انجام میدهند، دچار فیستول روده میشوند. فیستول روده حالتی است که در آن دستگاه روده به طور غیرطبیعی با پوست متصل میشود. احساس درد شدید و چسبیدن بافت گرانوله به پانسمان فوم از دیگر عوارض احتمالی وکیوم تراپی زخم است.

دوره بعد از درمان چگونه است؟

نقش بیمار در روند درمان بسیار مهم است. وکیوم تراپی زخم مانند هر جراحی دگیری نیاز به مراقبت دارد. بیمار پس از درمان نیاز دارد از تغذیه مناسب استفاده کند . تغذیه مناسب این بیماران باید غنی از ریزمغذی ها، ویتامین و الکترولیت باشد. افراد سیگاری باید در دوره پس از وکیوم تراپی زخم ، سیگار را ترک کنند وگرنه ریسک وکیوم تراپی زخم بالا میرود. در صورت داشتن بیماری های زمینه ای از جمله بیماری قلبی،دیابت،نقص گردش خون ‌و…. حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت درد ناچیز و کم میتوانید از مسکن ها استفاده کنید ولی در صورت داشتن درد شدیدی که تحمل آن بسیار دشوار است، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

برای حمام کردن می توان ارتباط دستگاه با زخم را برای مدتی ( حداکثر ۲ ساعت در روز) قطع کرد اما این قضیه از جانب متخصصان توصیه نمی شود زیرا آب می تواند برای وکیوم تراپی زخم مضر واقع شود. در نتیجه باید برای حمام کردن از پزشک خود اجازه بگیرید.

پانسمان وکیوم تراپی زخم با توجه به زخم به طور میانگین در هفته ۲ الی ۳ بار باید تعویض شود.

انواع دستگاه وکیوم تراپی زخم

امروزه چندین نوع دستگاه وکیوم تراپی زخم به روش فشار منفی همراه با انواع مختلفی پانسمان طراحی شده اند.

دستگاه وکیوم برقی

این دستگاه به برق متصل می شود و مخصوص بیمارانی است که دارای تحرک محدود و دچار زخم شدید شده اند.

دستگاه وکیوم سیار

این دستگاه دارای وزن سبک بوده و با باتری کار میکند. حجم مخزن این دستگاه وکیوم تراپی زخم کوچکتر بوده و مناسب بیماران اورژانسی است. همچنین از این دستگاه برای بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته اند، استفاده میشود.

سخن پایانی

به طور کلی در دنیای مدرن امروز، وکیوم تراپی زخم یک روش درمانی مناسب برای زخم های عمیق محسوب میشود. البته انجام وکیوم تراپی زخم نیاز به مهارت و دانش کافی دارد. در نتیجه در انتخاب پزشک متخصص خود دقت کافی داشته باشید. درست است وکیوم تراپی زخم یک روش درمانی مطمئن می باشد، اما فرد نباید از روی بی احتیاطی عمل کند. فرد بیمار نیاز دارد تا مراقبت های دوره پس از وکیوم تراپی زخم را به خوبی انجام داده و در راستای توصیه پزشک پیش برود. امیدواریم مطلب فوق در مورد وکیوم تراپی زخم برای شما مفید واقع شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا