درمان دیابت

برای درمان دیابت­تان از نکات ضروری زیر سود ببرید

برای درمان دیابت­تان از نکات ضروری زیر سود ببرید

غذایی را که دوست دارید بخورید

شما مجبور نیستید که غذاهای مورد علاقه تان را فقط به خاطراینکه دیابت دارید رها کنید، ولی باید بدانید که انتخاب شما چگونه بر روی قند خون تان تاثیر می­گذارد. یک متخصص تغذیه یا دیابت می­تواند به شما آموزش دهد که چگونه می­توانید میزان کربوهیدرات­های غذا را ارزیابی کنید، بر چسب غذاها را بخوانید و وعده غذایی­تان را تنظیم کنید. این مهارت­ها به شما کمک می­کند که دیابت­تان را کنترل کنید و زائده­های چشایی زبان خود را راضی و خوشحال نگه دارید.

کنترل بشقاب تان را به دست گیرید

آیا به دنبال یک غذای متعادل هستید؟ بشقاب تان را به سه قسمت تقسیم کنید. نیمی از بشقاب را با سبزی­هایی مثل اسفناج، بروکلی، هویج و یا نخود سبز پر کنید. سپس قسمت خالی آن را به دو نیم تقسیم کنید. یک قسمت آن را برای غذاهای نشاسته­دار، برنج قهوه­ای، کویینو(Quinoa)، نان با غلّه کامل و یا پاستا پرکنید و در قسمت آخر گوشت یا یک پروتئین دیگر قرار دهید. علاوه برآن، شما می­توانید حدود 200 سی سی شیر کم چرب و یک عدد میوه میل نمایید.

ثبت کنید

هر روز اطلاعات مفید مانند میزان قند خون، آن چه می­خورید، تمرین هایی که انجام می­دهید و یا داروهایی که میخورید را یادداشت کنید. این به شما و پزشک تان کمک می­کند تا متوجه شوید درمان دیابت­تان چطور پیش می­رود . همچنین هدف ها و احساسات­تان را یادداشت کنید. این به شما اجازه می­دهد که در مسیر باقی بمانید و به شما جهت نکاتی که باید از صحبت های پزشک­تان یادداشت برداری کنید ، یادآوری می­کند.

برای روز بیماری­تان برنامه داشته باشید

بیماری­های شایعی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و اسهال میتواند قند خونتان را بالا ببرد. همچنین دیابت باعث می شود مبارزه با عفونت ها سخت تر شود. غذاهایی را که برای معده راحت هستند، ولی میتوانند به شما مایعات کافی و کربوهیدرات های ضروری را برسانند، ذخیره کنید. در زمان بیماری قند خونتان را بیشتر چک کنید. همچنین بدانید چه زمانی (کتون) های خونتان را باید چک کنید و اینکه چه زمانی به پزشک تان تماس بگیرید. فراموش نکنید و واکسن آنفولانزا را هر سال تزریق کنید.

مراقب کابینت داروهایتان باشید

اگر شما قرص یا داروی تزریقی دریافت می­کنید، به اندازه مصرف سه روز آن را در دسترس قرار دهید تا در زمان مسائل اورژانسی از آن ها استفاده کنید. از آن جایی که برخی از داروهای دیابت شما ممکن است بر برخی داروهای دیگر تاثیر بگذارد (هر چند ممکن است شما آن ها را بدون نسخه خریداری کنید)، با پزشک تان قبل از مصرف هر دارویی مشورت کنید. با تهیه لیستی از داروهایی که مصرف می­کنید، و قرار دادن آن در اختیار دندانپزشک و پزشک خود آنها را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید.

 

با استرس­های روزانه بجنگید.

استرس ها و فشارهای زندگی­تان را کاهش دهید تا دیابت از شما تشکر کند! استرس می­تواند قند خونتان را بالا ببرد و ممکن است باعث انتخاب­های بد غذایی توسط شما شود. ورزش یک راه اساسی برای کاهش استرس است. ورزش میزان مواد شیمیایی خاصی را که باعث ایجاد حس رضایت و خوشی می­شود، در مغز بالا می­برد. راه­های زیادی برای فعال بودن وجود دارد از شرکت در کلاس­های ورزشی، رقص تا ورزش در باشگاه نزدیک محل سکونت­تان. نکته اصلی این است که شما فعال باشید !

ورزش­های کوتاه کوتاه انجام دهید.

احتیاج نیست که تمام فعالیت ورزشی خود را در یک حرکت انفجاری بزرگ خلاصه کنید. آن را در طول روز پخش کنید سه بار پیاده روی کوتاه مدت ده دقیقه­ای می­تواند به اندازه یک پیاده روی سی دقیقه­ای مفید باشد. فعالیت­های ورزشی معتدل، دنیای مطلوبی را پیش چشم شما ترسیم می­کند، می­تواند به شما کمک کند که قند خون خود را تنظیم کنید، اضطراب را کاهش دهید و فشار خون و کلسترول  خود را کاهش دهید.

ورزش های قدرتی را امتحان کنید !

شما می­توانید با انجام دادن ورزش­های قدرتی مثل بالا بردن وزنه یا استفاده از دستگاه­های استقامتی در باشگاه­ها از ضعف عضلانی جلوگیری کنید. مطالعات بیان می­کند که علاوه بر این مسئله، ورزش سنگین نحوه مصرف انسولین و قند را در بدن شما بهبود می­بخشد. علاوه بر تمام این­ها ، این یک راه فوق العاده است برای این که شما وزن کم کنید.

هر شب انگشت­های پای خود را بررسی کنید

از یک آینه دستی یا شخصی دیگر کمک بگیرید تا زخم­ها ، تورم و تغییر رنگ را در انگشت­های خود بررسی کنید. فراموش نکنید که لای انگشت­های پا را هم ببینید. اگر هر چیز غیر طبیعی دیدید، با پزشک معالج خود تماس بگیرید و در صورت وجود میخچه و پینه او را از این مسئله مطلع کنید. مراقب پای خود را جزء کارهای روتین روزانه قرار دهید، آن ها را هر روز بشویید، با کرم مرطوب کننده آغشته کنید و ناخن های پا یتان را کوتاه نگه دارید.

عادت به سیگار را کنار بگذارید

اگر سیگار می­کشید، یک روز را برای ترک آن تعیین کنید که به شما شانس آماده شدن برای مواجهه با آن روز را بدهد. ممکن است، برای شکست دادن و کنار گذاشتن اعتیاد جسمی و روانی به نیکوتین سیگار احتیاج به کمک داشته باشید. برنامه­های ترک سیگار، گروه های حمایت­گر و مراکز بهبود سلامت می­توانند درمان­های تخصصی را در اختیار شما قرار دهند. داشتن زمان برای رو به رو شدن با این مسئله، در صورت استفاده از هر کدام از روش­های ترک اعتیاد به سیگار می­تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد.

فقط هنگام غذا خوردن، از نوشیدنی های الکی استفاده کنید

شاید دکتر شما مخالفتی با نوشیدن الکل در مواقع خاص نداشته باشد. اما فقط زمانی که چیزی می­خورید، همراه با آن از نوشیدنی های الکلی استفاده کنید چون الکل میتوانید منجر به افت قند خون در شما شود. علاوه بر این، برای مواقعی که تشنه شدید حتما مقداری آب در دسترس داشته باشید. نوشیدنی­های ترکیبی می­تواند قند خون شما را بالا ببرد برای مثال اگر شما از یک نوع آب میوه و سودای معمولی در ترکیب با الکل استفاده کنید. در زنان بهتر است که بیشتر از یک بار و در مردان بیشتر از دو نوبت از نوشیدنی الکلی استفاده نکنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا