درمان با وکیوم تراپی

هرآنچه باید در مورد درمان زخم با وکیوم بدانید

هرآنچه باید در مورد درمان زخم با وکیوم بدانید

بسته شدن زخم با کمک خلأ (VAC), روشی برای کاهش فشار هوا در اطراف زخم و کمک به ترمیم آن است. به این روش وکیوم تراپی یا درمان زخم با فشار منفی نیز می گویند.

در طی این روش، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، یک باند فومی را روی زخم باز قرار می‌دهد، و یک پمپ خلأ  فشار منفی را در اطراف زخم ایجاد می‌کند. این بدان معنی است که فشار روی زخم کمتر از فشار موجود در جو است. فشار لبه‌های زخم را به هم می‌رساند.

منابع معتبر دریافته‌اند که استفاده از وکیوم برای ترمیم زخم، موثرتر از روشهای معمول بسته شدن و ترمیم زخم است. وکیوم تراپی می‌تواند به چندین روش، مانند کاهش تورم، تحریک رشد بافت جدید و جلوگیری از عفونت، به ترمیم بهتر و سریع‌تر زخم کمک کند.

در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که وکیوم تراپی یا درمان زخم با استفاده از وکیوم، چگونه به ترمیم زخم کمک می‌کند. ما همچنین به مزایای  درمانی  آن خواهیم پرداخت و به برخی از سؤالات متداول در مورد این روش پاسخ خواهیم داد. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد اثر بخشی این روش مقاله وکیوم تراپی زخم و اثر بخشی آن را مطالعه کنید.

چه افرادی نیاز به وکیوم تراپی دارند؟

VAC به عنوان یک گزینه درمان زخم در سراسر دهه 1990 و 2000 محبوبیت پیدا کرد. این نوع درمان زخم ممکن است برای افرادی که شرایط زیر را دارند مناسب باشد:

زخم‌های ناشی از سوختگی

منابع معتبر استفاده از VAC را برای کودکان مبتلا به زخم‌های ناشی از سوختگی یا ترومای بافت نرم بررسی کرده‌اند.

محققان ارتباطات مثبتی بین میزان درمان زخم ناشی از سوختگی درجه سه و تعداد وکیوم تراپی های انجام شده پیدا کرده‌اند. آن‌ها نتیجه گرفتند که VAC می‌تواند یک گزینه ایمن و مؤثر برای جلوگیری از درد و ناراحتی بیش از حد در کودکان باشد.

وکیوم تراپی زخم‌های ناشی از زایمان سزارین

VAC ممکن است به جلوگیری از عفونت پس از زایمان از طریق روش سزارین کمک کند. منابع معتبر به بررسی اثرات وکیوم تراپی در زنان چاق که در معرض خطر بالایی برای ایجاد عوارض زخم بودند، پرداخته‌اند. به طور کلی، محققان دریافتند که به نظر می‌رسد VAC باعث کاهش تعداد عفونت‌ها و عوارض ناشی از سزارین می‌شوند.

زخم‌های ناشی از جراحی یا جراحات بزرگ

درمان زخم با وکیوم ممکن است در بهبود آسیب‌های ضربه‌ای و زخم‌های بعد از عمل نیز مفید باشد.

یک بررسی به این نتیجه رسید که VAC پس از جراحی، پتانسیل کاهش عفونت را دارد. همچنین متوجه شد که وقتی هزینه‌های بیمارستان در نظر گرفته می‌شود، وکیوم تراپی مقرون به صرفه‌تر از گزینه‌های درمانی سنتی است.

درمان زخم‌های فشاری با وکیوم

زخم‌های فشاری لکه‌های پوستی هستند که در اثر فشار مداوم ایجاد می‌شوند. VAC در بعضی موارد ممکن است یک گزینه درمانی مناسب باشد.

یک مقاله در Trust Source، استفاده از وکیوم برای بهبود زخم بیمار را بررسی کرد. استفاده از وکیوم تراپی در 6 هفته و با نیمی از هزینه جراحی ترمیمی زخم را التیام بخشید.

انواع زخم‌هایی که برای وکیوم تراپی مناسب نیستند

وکیوم برای طیف وسیعی از زخم‌ها مناسب است. با این حال، برخی از انواع زخم‌ها برای VAC مناسب نیستند. این شامل:

  • زخم‌های نزدیک مفاصل که ممکن است با حرکت اندام دوباره باز شوند
  • بافت سرطانی
  • زخم‌های آلوده
  • اندام‌ها یا رگهای خونی در معرض دید
  • پوست شکننده
  • مناطقی که جریان خون ضعیفی دارند

وکیوم تراپی چگونه کار می‌کند؟

سیستم وکیوم، شامل پمپ خلأ vac، باند مخصوص، قوطی جمع آوری مایعات و لوله است.

یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی ابتدا یک لایه فومی را روی زخم قرار می‌دهد، که با یک لایه نازک باند مهر و موم شده است. این باند دارای شکافی است که لوله‌های لاستیکی از طریق آن می‌توانند به پمپ خلأ متصل شوند.

پس از اتصال، پمپ خلأ می‌تواند مایعات و ترشحات را از روی زخم برطرف کند و همزمان به جمع شدن لبه‌های زخم نیز کمک می‌کند.

در فردی که تحت وکیوم تراپی  قرار دارد و  در حال بهبود است، دستگاه تقریباً 24 ساعت در روز به زخم بیمار وصل است. به نظر می‌رسد سطح مطلوب فشار منفی حدود 125 میلی متر جیوه برای مدت زمان 5 دقیقه است. بعد از 5 دقیقه ایجاد فشار منفی، 2 دقیقه دستگاه متوقف می‌شود و سپس 5 دقیقه بعدی را شروع می‌کند.

در اینجا یک وکیوم زخم را مشاهده می‌کنید که در حال ایجاد خلأ در لایه‌های عضلانی زیرین است. بانداژ فومی و فشار منفی به بهبود زخم کمک می‌کنند.

 

وکیوم تراپی زخمآیا وکیوم تراپی درد دارد؟

هنگامی که وکیوم تراپی شروع می‌شود، ممکن است احساس کشیدگی در اطراف زخم خود کنید. به طور کلی استفاده از وکیوم برای درمان زخم نباید باعث ایجاد درد شود. بنابراین اگر احساس درد دارید، احتمالاً نشان دهنده یک عارضه جدی دیگر درون زخم است.

بسیاری از افراد هنگام تغییر بانداژ وکیوم، مقدار کمی درد دارند. در برخی موارد، یک متخصص ممکن است 30 تا 60 دقیقه قبل از تعویض باند، از داروی ضد درد را استفاده کند.

فواید وکیوم تراپی زخم

وکیوم کردن زخم، احتمالاً می‌تواند یک گزینه درمانی مقرون به صرفه برای کمک به درمان انواع زخم‌ها باشد. مزایای بالقوه عبارتند از:

  • کاهش تورم و التهاب
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت باکتریایی
  • افزایش جریان خون در زخم
  • کاهش درد
  • تعویض کمتر پانسمان زخم در مقایسه با سایر روش‌های درمانی
  • کشیدن آرام لبه‌های زخم

عوارض بالقوه وکیوم تراپی

درمان با وکیوم، به طور کلی بی خطر است، اما ممکن است عوارضی رخ دهد. مطالعات Trust Source مواردی را نشان می‌دهد که زخم‌های ناشی از سوختگی در بعضی از افراد بعد از وکیوم دچار خونریزی و سپسیس شده‌اند. سایر عوارض احتمالی شامل، خونریزی، عفونت‌های باکتریایی و عدم ترمیم زخم است که منجر به روش‌های درمانی تهاجمی‌تری می‌شود.

برخی از افرادی که تحت وکیوم تراپی هستند ممکن است دچار فیستول روده‌ای شوند. در این موارد پوست و دستگاه روده به طور غیر طبیعی به هم متصل می‌شوند.

یکی دیگر از عوارض احتمالی، لیچ افتادگی یا ماسراسیون پوست است که به تغییر شکل پوست به صورت تورم و نرم‌شدن همراه با ترشح گفته می‌شود. این مشکل ناشی از مواجهه‌ی طولانی‌مدت با رطوبت ناشی از عرق کردن است.

هزینه وکیوم تراپی چقدر است؟

هزینه وکیوم تراپی یا درمان زخم با دستگاه فشار منفی به موارد مختلفی بستگی دارد. تعداد جلسات وکیوم، نوع زخم، مدت زمان استفاده از وکیوم و میزان تخصص پزشک معالج از جمله مواردی هستند که روی هزینه درمان زخم با فشار منفی تأثیر می‌گذارند. با این حال، به طور کلی هزینه‌های وکیوم تراپی نسبت به سایر روش‌های درمانی مقرون به صرفه‌تر است. در موارد زیادی استفاده از این روش، شما را از انجام عمل‌های جراحی ترمیمی با هزینه‌های زیاد، بی نیاز می‌کند. متاسفانه بیمه هزینه‌های این روش درمانی را پوشش نمی‌دهد.

وکیوم تراپی در کجا انجام می‌شود؟

درمان زخم با وکیوم را می‌توان در مطب پزشک یا یک مرکز پزشکی انجام داد. بسته به اندازه و محل زخم، ممکن است بتوانید وکیوم تراپی را در خانه نیز انجام دهید. جراح تشخیص می‌دهد که آیا ادامه وکیوم درمانی در خانه برای شما مناسب است یا خیر؟

وکیوم تراپی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان انجام این عمل به اندازه و محل زخم شما بسیار متفاوت است. پزشک بعد از معاینات اولیه، براساس وضعیت زخم تشخیص می‌دهد که شما تا چه مدت باید تحت درمان با استفاده از وکیوم قرار داشته باشید.

استفاده از وکیوم برای درمان زخم چه تاثیری بر کیفیت زندگی می‌گذارد؟

زخم در حال وکیوم شدن می‌تواند زندگی روزمره شما را دچار چالش کند، اما درک اینکه در حین انجام معالجه چه کاری می‌توانید انجام دهید و چه کاری نمی‌توانید انجام دهید، درمان را آسان می‌کند.

آیا می‌توانید با زخم وکیوم شده دوش بگیرید؟

با قطع اتصال سیستم VAC می‌توانید با زخم وکیوم شده دوش بگیرید. (توجه داشته باشید که نباید سیستم VAC خود را بیش از 2 ساعت در روز از برق بکشید).

با این حال، ایده خوبی نیست که با زخم وکیوم شده در وان حمام کنید. نشستن در آب می‌تواند زخم شما را در معرض عفونت‌های باکتریایی قرار دهد.

پانسمان زخم وکیوم شده چه زمانی باید تغییر کند؟

باند VAC باید دو تا سه بار در هفته عوض شود. اگر زخم شما آلوده شود، ممکن است نیاز باشد که تعداد تعویض بانداژ بیشتر شود.

چه کسی پانسمان VAC را تغییر می‌دهد؟

معمولاً یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی بانداژ را عوض می‌کند. در بعضی موارد، یکی از اعضای خانواده یا یک مراقب می‌تواند آموزش ببیند تا پانسمان را تغییر دهد.

چه موقع استفاده از VAC را قطع کنیم؟

در موارد نادر، وکیوم تراپی می‌تواند منجر به خونریزی، عفونت‌های باکتریایی یا سایر عوارض جدی شود.

اگر علائم زیر را دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

  • تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد)
  • خونریزی در اطراف زخم
  • بثورات در اطراف زخم
  • سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • گیجی
  • گلو درد
  • سردرد
  • اسهال

جمع بندی

از وکیوم تراپی  با  فشار منفی، برای کمک به بسته شدن زخم‌ها و بهبودترمیم زخم استفاده می‌ شود. این روش می‌تواند برای زخم‌های مختلف مانند زخم‌های ناشی از سوختگی، زایمان سزارین و آسیب‌های تروماتیک استفاده شود. برای امتحان کردن این روش درمان زخم، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و نظرات او را در مورد تأثیر این روش بپرسید. برای اطلاع بیشتر می‌توانید با پزشکان متخصص زخم تماس بگیرید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/wound-vac

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا