خطر ابتلا به دیابت را در خود بسنجید

خطر ابتلا به دیابت را در خود بسنجید

دیابت سالانه منجر به مرگ بیش از 2300000 نفر، در ایالات متحده می شود ؛ اما بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، از بیماری خود آگاهی ندارند و ممکن است هم اکنون، با عوارض مختلف مربوط به این بیماری  روبرو باشند.

 

خطر ابتلا به دیابت

 

عوامل خطر آفرین ( ریسک فاکتور ) غیر قابل تغییر برای دیابت نوع دو

چندین عامل ، خطر ابتلا به پیش‌دیابت و در نهایت، دیابت نوع 2 را افزایش میدهند ؛ برخی از این ویژگی ها قابل تغییر نیستند و یا خارج از کنترل شما هستند. مانند :

 

  • سابقه خانوادگی : اگر یکی از اعضای خانواده شما به دیابت مبتلا است ، خطر ابتلا شما به این بیماری، به طرز قابل توجهی افزایش می یابد . شجره نامه خانوادگی خود را ترسیم کنید و آنرا نزد پزشکتان ببرید تا بفهمد سابقه خانوادگی شما، برای شما، چه معنی میتواند داشته باشد .
  • ‏پیشینه قومی و نژادی : برای مثال بر طبق آمار این بیماری در آمریکا ، ابتلا بعضی از نژاد ها به این بیماری مانند :نژاد آفریقایی آمریکایی ، آسیایی آمریکایی ، لاتین آمریکایی ، آمریکایی های بومی و یا بومیان جزایر اقیانوس آرام، بیشتر گزارش و ثبت شده است.
  • ‏سن : هرچه سن شما بیشتر باشد ، خطر ابتلا به دیابت در شما بیشتر است . به طور کلی ابتلا به دیابت نوع 2 در سنین میانسالی ، بویژه پس از ۴۵ سالگی ، رخ میدهد . با این حال کادر درمان، هر روز تعداد زیادی موارد ابتلا به دیابت نوع 2 را در نوجوانان و نیز  کودکان، تشخیص میدهند .
  • ‏سابقه دیابت بارداری : اگر در دوران بارداری به دیابت مبتلا شده باشید ، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

 

قند خون

عوامل خطر آفرین ( ریسک فاکتور ) قابل تغییر برای دیابت نوع دو

شما میتوانید ( و البته باید ) در خصوص عوامل خطر آفرین قابل اصلاح ، اعمالی انجام دهید. با ایجاد تغییرات سالم، شما میتوانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و یا پیشرفت آنرا به تاخیر بیاندازید .لازم به ذکر است این تغییرات همچنین میتوانند کیفیت کلی زندگی شما را بهبود ببخشند .

  • اضافه وزن / چاقی‌ : اضافه وزن شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار میدهد . از دست دادن ۵ تا ۷ درصد وزن بدنتان، میتواند خطر ابتلا به پیش‌دیابت را تا پنجاه درصد کاهش دهد. این مقدار با کاهش بیشتر وزن شما، بیشتر میشود . درباره نحوه کنترل وزن خود بیشتر بدانید .
  • ‏همراه با اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک نیز، در ردیف فاکتور های خطر آفرین قابل تغییر پیش‌دیابت و دیابت نوع 2 قرار دارد .

 

برای سلامت عمومی قلب و عروق خود ، به دنبال انجام موارد زیر باشید :

 

  • انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی ،با شدت متوسط در هفته
  • یا انجام ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی هوازی شدید در هفته
  • و یا ترکیبی از هر دو فعالیت، همراه با تقویت عضلات، حداقل دو روز در هفته

 

  • فشار خون بالا ( هایپر تنشن ) : فشار خون بالای درمان نشده، علاوه بر آسیب رساندن به سیستم قلبی – عروقی ، با پیشرفت دیابت همراه است .
  • ‏سطح غیر طبیعی کلسترول ( لیپید ) : سطح پایین HDL ( کلسترول خوب ) و یا سطح بالای تری گلیسرید، میتواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلبی _عروقی را افزایش دهد . یک برنامه غذایی سالم ، فعالیت هوازی کافی ، وزن متعادل، میتواند به بهبود سطح غیر طبیعی چربی کمک کند . گاهی اوقات نیز استفاده از دارو ها لازم است و پیشنهاد میشود .

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا