خانه » وبلاگ » پیشگیری، تشخیص و درمان گاز گرفتن انسان
گاز گرفتن انسان

پیشگیری، تشخیص و درمان گاز گرفتن انسان

گاز گرفتن انسان

 

بعد از گاز گرفته شدن توسط گربه و سگ، گاز گرفتن انسان سومین مورد پرتکراری است که در اورژانس‌ها دیده می‌شود. این موضوع خصوصاً در دعواهای کودکانه بیشتر دیده می‌شود. در واقع همانطور که حیوانات ممکن است به دلایل مختلف به انسان حمله کنند و او را گاز بگیرند، گاز گرفته شدن توسط انسان خصوصاً در کودکان نیز کاملاً عادی است. علائم و نشانه‌های گاز گرفتن انسان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بریدگی، کبودی یا تورم
  • خونریزی یا چرکی شدن
  • قرمزی، حساسیت و داغ شدن اطراف زخم
  • ایجاد مشکل در جا به جایی ناحیه زخمی شده یا تغییر شکل پوست
  • تب

در اغلب موارد، گاز گرفتن انسان دلیل وجود باکتری و ویروس‌های موجود در دهان، می‌تواند منجر به عفونت شود. اگر توسط انسان گاز گرفته شده‌اید ممکن است نیاز به دارو و حتی در موارد خاصی جراحی داشته باشید. طبق تحقیقات انجام شده، گاز انسان یکی از دلایل اصلی حدود یک سوم عفونت‌های دست تشخیص داده شده است.

 

گاز گرفتن انسان

چه کسی بیشتر در معرض گاز گرفتن انسان قرار دارد؟

گاز گرفتن بیشتر در بین کودکان خردسال خصوصاً وقتی که کنجکاو، عصبانی یا نا امید هستند دیده می‌شود. به این ترتیب کودکان و سرپرستان آن‌ها (والدین، معلمان، مربی‌ها و..) بیشتر در معرض گاز گرفتن انسان و ایجاد زخم ناشی از آن هستند.

دعوا و درگیری‌ها نیز می‌تواند منجر به گاز گرفته شدن توسط کودکان یا حتی بزرگسالان شود. در این موارد گاهی گاز گرفتن به شکل مستقیم نیست مانند مشت زدن به دندان فرد مقابل و زخمی شدن دست در اثر برخورد با دندان‌ها. گاهی اوقات نیز زخم گاز گرفتگی تصادفی است و در اثر سقوط یا برخورد ایجاد می‌شود.

تشخیص عفونی شدن زخم گاز گرفتگی انسان

گاز گرفتن انسان ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد. دندان انسان می‌تواند باعث شکافته شدن پوست با خونریزی یا بدون خونریزی شود. همچنین امکان کبودی نیز وجود دارد. بسته به محل گاز گرفتگی، ممکن است به مفصل یا تاندون‌ها نیز آسیب وارد شود. اما مهم‌ترین خطر، عفونی شدن زخم گاز گرفتگی انسان است.

علائم عفونت زخم گازگرفتی عبارتند از:

  • افزایش درد و حساسیت: اگرچه در ابتدا بعد از هر نوع گاز گرفتن انسان، کمی درد وجود دارد؛ اما معمولاً درد با گذر زمان از بین می‌رود. اگر با گذشت زمان، زخم گاز گرفتگی دردناکتر شد، این موضوع می‌تواند اولین علامت عفونت باشد. در هنگام لمس ناحیه گاز گرفته شده، افزایش درد ناشی از عفونت معمولاً با افزایش حساسیت نیز همراه است. به طور معمول این موضوع 1-2 روز بعد از گاز گرفتن انسان شروع می‌شود و نشان دهنده عفونت‌ها شدیدتری است که ممکن است در آینده بروز کند.
  • قرمزی بیشتر یا جدید: برخی از تغییرات رنگ پوست در ابتدا قابل پیش بین است، خصوصاً کبودی و قرمزی؛ اما این تغییر رنگ معمولاً به برور کمتر می‌شود. افزایش قرمزی علامت هشدار دهنده عفونت است.
  • افزایش تورم: همچون درد و تغییر رنگ، وجود تورم نیز در ابتدا عادی است و معمولاً در روز اول به اوج خود می‌رسد. اگر تورم جای گاز گرفتن انسان بعد از روز اول بیشتر شود، ممکن است نشانه عفونت باشد.
  • تب: تب در فردی که توسط انسان گاز گرفته شده است موجب نگرانی است. با این حال، نباید منتظر تب کردن ماند تا از عفونت مطمئن شد. زیرا در اکثر موارد تا زمانی که عفونت جای گاز گرفتن انسان گسترش پیدا نکند تب وجود نخواهد داشت. اگر ناحیه اطراف جای گاز گرفتگی بسیار گرم و داغ شود، حتی اگر دمای واقعی بدن نیز افزایش نیافته باشد، می‌تواند نشانه عفونت زخم باشد.
  • خروج چرک: چرک زرد رنگ یک علامت عفونت است که معمولاً دیرتر از سایر نشانه‌ها بروز می‌کند. این ترشحات چرکین با آن ترشحات اولیه‌ای که در طی چند ساعت اول از جای زخم خارج می‌شوند و معمولاً بی رنگ هستند متفاوت است. البته خروج هر نوع ترشحی همیشه نشانه عفونت نیست. اگر از چرکین بودن ترشح خود مطمئن نیستید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
  • رگه‌های قرمز: وجود رگه‌های قرمز نازک رنگی که از زخم به سمت مرکز بدن در حال گسترش هستند نشانه‌ای از عفونت به حساب می‌آیند. در اصطلاح پزشکی به آن لنفانژیت گفته می‌شود. این وضعیت گاهی به اشتباه مسمومیت خون نیز نامیده می‌شود؛ در حالی که این رگه‌های قرمز ربطی به رگ‌های خونی ندارند و در واقع نشان دهنده التهاب رگ‌های لنفاوی هستند. با مشاهده علائم لنفانژیت باید خیلی سریع به مراکز پزشکی و اورژانس مراجعه کنید.
  • تورم غدد: این موضوع ممکن است در مناطق نزدیک جای گازگرفتن انسان مشاهده شود؛ زیرا غدد لنفاوی برای محافظت از بدن واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال اگر جای گاز گرفتن انسان روی دست عفونی شود، غده‌های متورم در قسمت داخلی یا زیر بغل دیده می‌شوند.

همانطور که اشاره کردیم به دلیل وجود انواع مختلفی از باکتری‌ها در دهان انسان، گازگرفتن انسان می‌تواند منجر به عفونت شود. به این ترتیب در مواردی که گاز گرفتن باعث شکافته شدن پوست شده است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

علائم شکافته شدن پوست در اثر گاز گرفتن انسان

شکستگی پوست یا شکافته شدن پوست خطر ابتلا به عفونت عفونت را افزایش می‌دهد، همچنین ممکن است نیاز به واکسن کزاز در مواردی ضروری باشد. شکافته شدن پست اغلب کاملاً قابل تشخیص است اما ممکن است در مواردی تشخیص آن دشوار باشد. هر قسمتی از پوست که لایه بالایی آن از هم گسسته شده باشد باید به عنوان یک پارگی پوست در نظر گرفته شود. اگر شک دارید که پوست شما شکافته شده است یا نه، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. وجود ترشحات در یک قسمت از پوست نیز نشانه‌ای از شکافته شدن پوست خواهد بود.

 

درمان:

کمک‌های اولیه برای درمان زخم یا جای گاز گرفتن انسان معمولاً شامل تمیز کردن ناحیه و استفاده از یخ برای تسکین درد می‌شود. محل‌های گاز گرفته شده معمولاً زیاد خونریزی نمی‌کنند؛ اما در صورت وجود خونریزی، به مدت 10 دقیقه مستقیماً به ناحیه زخم فشار وارد کنید تا جلوی خونریزی را بگیرید. قرار دادن سطح آسیب دیده بالاتر از سطح قلب نیز به متوقف شدن خونریزی و جلوگیری از تورم بیش از حد زخم کمک می‌کند.

 

  • اگر کودک خردسال شما گاز گرفته شده است، قبل از تمیز کردن جای گاز گرفتگی، حتماً دستان خود را نیز با صابون بشویید و حتی در صورت امکان از دستکش‌های پزشکی تمیز استفاده کنید تا خطر انتقال باکتری به زخم کاهش پیدا کند.
  • اگر زخم خفیف است و خونریزی در محل زخم وجود ندارد آن را با آب و صابون بشویید. از ساییدن و مالش زخم خودداری کنید. برای بستن زخم از باندهای استریل استفاده کنید. سعی نکنید زخم را با چسب ببندید زیرا این کار باعث می‌شود تا باکتری‌ها در زخم محبوس شوند.
  • اگر خونریزی وجود دارد، قسمتی که آسیب دیده است را بلند کرده و با استفاده از یک پارچه تمیز یا حوله زخم را فشار دهید. پس از تمیز کردن و بانداژ زخم، به پزشک برای انجام سایر مراحل درمانی مراجعه کنید.
  • بافت‌های جداشده از بدن را به همراه داشته باشید: اگر در اثر گاز گرفتن انسان قسمتی از بافت بدن جدا شده، حتماً آن را با خود به بیمارستان ببرید. اگر امکان پیوند مجدد توسط پزشک وجود نداشته باشد بافت توسط بیمارستان دفع خواهد شد. اگر فاصله زیادی تا بیمارستان دارید، بافت را در یک کیسه پلاستیکی در آب یخ (نه مستقیماً روی یخ) قرار دهید.
  • به ساده‌ترین شکل زخم را تمیز کنید: از مقادیر زیادی آب تمیز خنک برای تمیز کردن زخم استفاده کنید. یک صابون ملایم نیز گزینه مناسبی است اما استفاده از الکل یا پراکسید باعث آسیب دیدن بافت می‌شوند و نباید روی زخم باز مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی هر چیزی که باعث سوزش یا افزایش درد در ناحیه زخم می‌شود احتمالاً ضرر بیشتری خواهد رساند.
  • از روغن یا داروهای خانگی استفاده نکنید. بهتر است زخم را تا هنگام معاینه توسط پزشک با چیزهایی مانند روغن یا داروهای خانگی نپوشانید.
  • برای تسکین درد از یخ استفاد کنید. مقداری یخ را در یک پارچه یا حوله تمیز قرار دهید آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این کار درد را تسکین می‌دهد و به پایین آمدن تورم کمک می‌کند. یخ را مستقیماً روی پوست نمالید زیرا ممکن است باعث یخ زدن پوست شود. بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند 15 دقیقه یخ را روی زخم بمالید سپس 15 دقیقه به پوست استراحت دهید و این کار را تکرار کنید. اینکار می‌تواند تا زمانی که بیمار توسط پزشک معاینه شود ادامه داشته باشد.

گاز گرفتن انسان

درمان پزشکی و دارویی زخم ناشی از گاز گرفتن انسان

  • گاز گرفتگی‌های جزئی: اگر گاز گرفتگی توسط انسان جزئی باشد به صورتی که فقط باعث کبودی یا خراشیدن لایه فوقانی پوست شود، نیاز به تمیزکردن با صابون آب، استفاده از یخ و داروهایی مانند استامینوفن نیز وجود نخواد داشت. اگر پوست شکافته شود و بیمار در 5 سال گذشته واکسن کزاز دریافت نکرده باشد، ممکن است نیاز به استفاده از واکسن کزاز وجود داشته باشد. از آنتی بیوتیک ها نیز در این موارد استفاده نمی‌شود.
  • گاز گرفتن عمیق که باعث ایجاد شکاف در پوست می‌شود: علاوه بر این که در صورت لزوم از واکسن کزاز استفاده می‌شود، پزشک معمولاً محل زخم ناشی از گرفتن انسان را با داروهای بی حسی مانند لیدوکائین بی حس می‌کند و سپس زخم را کاملاً تمیز و معاینه می‌نماید. تمیز کردن زخم، به جز در مواردی که زخم به صورت یک سوراخ عمیق یا خیلی کوچک باشد، به وسیله آب انجام می‌گیرد تا آلودگی‌ها از آن خارج شود. گاهی ممکن است از مقدار کمی محلول‌های ضد عفونی کننده نیز قبل از شستشو استفاده شود. اگر قسمتی از بافت مرده باشد توسط پزشک از زخم خارج می‌شود تا احتمال عفونت کاهش پیدا کند.
  • بخیه: تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از بخیه زخم ناشی از گاز گرفتن انسان به عوامل زیادی بستگی دارد. پزشکان تمایل دارند در بریدگی‌های ناشی از گاز گرفتگی به دلیل خطر بالای عفونت تا حد امکان کمتر از بخیه استفاده کنند. زیرا باکتری‌های منتقل شده از دهان یا باقی مانده در بافت‌های در حال مرگ می‌توانند زیر بخیه رشد کنند. در مقابل، در نواحی خاصی مانند صورت که احتمال عفونت کمتر است استفاده از بخیه کاملاً عادی است. در مواردی ممکن است برای فراهم کردن امکان خروج ترشحات، از بخیه‌های شل استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان از گاز گرفته شدن توسط انسان جلوگیری کرد؟

  • در هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید
  • از درگیری، دعوا و مشت زنی خود داری کنید
  • مواظب کودکان خردسال که ممکن است خواهر و برادر کوچکتر یا همبازیان خود را گاز بگیرد، باشید (پسرها بیشتر از دخترها گاز می‌گیرند)
  • افرادی که داری اختلالات روانی هستند و ممکن است خود و دیگران را گاز بگیرند ممکن است نیاز به محافظ صورت داشته باشند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا