گاز گرفتن انسان

در چه مواردی از گاز گرفتن انسان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در چه مواردی باید به دلیل گاز گرفتن انسان به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که در این مقاله در ارتباط با عفونت زخم و شکافته شدن پوست  ناشی از گاز انسان  توضیح دادیم، توصیه میکنیم  حتی در مواردی که گاز گرفتن جزئی و خفیف است به پزشک مراجعه کنید.  تا مطمئن شوید نیازی به واکسن کزاز نیست. پس از شکافته شدن پوست، باید با پزشک مشورت کنید زیرا در معرض خطر عفونت قرار دارید. هرگونه علائم عفونت، حتی اگر فرد از قبل توسط پزشک معاینه شده باشد، دلیلی برای مراجعه مجدد به پزشک خواهد بود. برای آشنایی با علائم و تشخیص گاز گرفتگی توسط انسان مقاله پیشگیری، تشخیص و درمان گاز گرفتگی انسان را بخوانید.

اگر شک و تردیدی در مورد باقی ماندن قسمتی از دندان در محل گاز گرفته شده وجود دارد، افراد باید به پزشک مراجعه کنند، زیرا این موضوع خطر ابتلا به عفونت را افزایش خواهد داد. مراجعه به اورژانس معمولاً روش مناسبی در هنگام گاز گرفتن انسان است. پزشکان اورژانس معمولاً تجربه زیادی در مورد زخم ناشی از گاز گرفتن و سایر زخم‌ها دارند. ممکن است در اورژانس از واکسن کزاز یا درمان‌های دیگری مانند آنتی بیوتیک ها نیز استفاده شود. حتی اگر گاز گرفتن جزئی باشد.

در این موارد مراجعه  به پزشک توصیه می‌شود:

  • آسیب دیدگی در اثر مشت زدن به دندان: باقی ماندن جای دندان بعد از مشت زدن می‌تواند مشکلات جدی مانند عفونت را به همراه داشته باشد. همچنین نیروی زیادی که در هنگام مشت زدن منتقل می‌شود ممکن است باعث شکستگی استخوان دست یا پاره شدن تاندون‌ها شود و افراد نیاز به مراقبت‌های اختصاصی داشته باشد. اگر محل زخم عفونی روی دست عفونی شود ممکن است نیاز به بستری شدن نیز وجود داشته باشد.
  • گاز گرفتن انگشت‌ها: دقیقاً مانند مورد قبلی این مورد نیز می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. آسیب به استخوان و تاندون‌ها به همراه قرار گرفتن در معرض خطر عفونت از مهم‌ترین مشکلات هستند.
  • آسیب به بافت به دلیل گاز گرفتن: در صورت از کنده شدن یا آسیب به بخش قابل توجهی از بافت پوست و ماهیچه، بیمار باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. یک متخصص درمان زخم می‌توان در اغلب موارد این آسیب‌های بافتی در اثر گاز گرفتن انسان را درمان کند.
  • گاز گرفتن عمیق: هر گونه گاز گرفتن که خونریزی زیادی به همراه داشته باشد و بزرگتر از یک خراش ساده باشد، نیاز به تمیز کردن زخم و معاینه کامل خواهد داشت.
  • عفونت جای زخم گاز گرفتگی: درصورتی که زخم ناشی از گاز گرفتن انسان عفونی شود، ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود تا از درمان‌های مختلف مانند آنتی بیوتیک ها استفاده شود. پزشک ممکن است بر اساس نوع تشخیص خود از آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی برای کنترل عفونت استفاده کند.
  • گاز گرفتن سر کودکان: به دلیل نازک بودن پوست سر و خطر ابتلا به عفونت‌های شدید، هر گونه شکاف در پوست سر کودک از جمله پیشانی که در اثر گاز گرفتن انسان ایجاد شده باشد باید توسط یک متخصص درمان زخم مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرد.
  • گاز گرفتن مناطق خاص: گاز گرفته شدن گوش و بینی به دلیل وجود غضروف در این نواحی، مشکلات جدی در پی خواهد داشت. به دلیل کاهش جریان خون در اثر گاز گرفتن، احتمال عفونت غضروف وجود دارد که می‌تواند آسیب‌های دائمی در فرد ایجاد نماید.

گاز گرفتن انسان

معاینه زخم ناشی از گاز گرفتن انسان

پزشک معاینه خود را با چند سؤال کلی مانند زخم چگونه ایجاد شده، چه زمانی رخ داده و چه اقدامات کمک‌های اولیه‌ای انجام شده است شروع می‌کند. پزشک باید از وضعیت دریافت واکسن کزاز مطمئن شود به همین دلیل ممکن است سوابق بیمار را مورد بررسی قرار دهد. همچنین بررسی سایر مشکلات پزشکی و داروهای مصرفی نیز به تسریع تشخیص وضعیت بیمار کمک می‌کند.

  • معاینه جسمی: این مرحله شامل بررسی زخم و محل اطراف آن برای شناسایی خسارت‌ها و همچنین پی بردن به وجود شکاف در پوست می‌شود. اگر گاز گرفتن شدید و عمیق رخ داده باشد ممکن است بیمار بی حس یا حتی بیهوش شود تا معاینه کاملی در زخم انجام بگیرد. تست‌های عملکرد عصب و تاندون نیز معمولاً بخشی از معاینه به حساب می‌آیند.
  • استفاده از اشعه ایکس: اکثر محل‌های گاز گرفته شده نیاز به این کار ندارند، مگر در مواردی که احتمال آسیب به استخوان وجود داشته باشد. همچنین اشعه ایکس می‌تواند وجود اجسام خارجی در زخم و آسیب‌های عمقی را مشخص کند. به همین دلیل اگر احتمالاً یک تکه از دندان در زخم باقی مانده باشد پزشک از اشعه ایکس برای شناسایی آن استفاده خواهد کرد.
  • آزمایش خون: آزمایش خون معمولاً در گاز گرفتن انسان انجام نمی‌شود. حتی اگر احتمال عفونت وجود داشته باشد نیز معمولاً از آزمایش خون برای تشخیص عفونت کمک گرفته نمی‌شود. اما اگر نگرانی در مورد انتقال بیماری‌های خطرناک مانند HIV به دلیل گاز گرفته شدن توسط انسان بیمار دیگر وجود داشته باشد از آزمایش خون نیز استفاده خواهد شد.

 

 

درمان جای گاز گرفتگی توسط انسان چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی از گاز گرفتن انسان بستگی به شدت آن و وجود عفونت در آن دارد. در صورت درمان به موقع، عفونت معمولاً طی 7 تا 10 روز بهبود پیدا می‌کند. گاز گرفتن‌های عمیق ممکن است باعث ایجاد زخم‌های شدید و آسیب‌های عصبی نیز شوند.

اگر کودکی دارید که گاز می‌گیرد در مورد راه‌های رسیدگی به این رفتار با پزشک خود صحبت کنید. پیشنهاد می‌شود به دنبال علائمی باشد که باعث تحریک رفتار گاز گرفتن در کودک شما می‌شود و قبل از بروز این رفتار مداخله کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در هنگام مواجه با کودک رفتار تهاجمی نداشته باشید و فشارهای عاطفی یا اجتماعی به او وارد نکنید تا رفتارهای خود را اصلاح کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا