کمک های اولیه زخم

موارد مهم در کمک های اولیه زخم

کمک های اولیه زخم

زخم عبارت است از گسیختگی یک اپی‏تلیوم یا پوشش در هر قسمتی از بدن اعم از پوست، مخاط دستگاه گوارشی و… که براساس نوع زخم در هر قسمتی از بدن، درمان‌ها متفاوت خواهند بود. پس زخم‌ها می‏توانند در نقاط مختلفی از بدن چه در ارگان‏های داخلی مانند دستگاه گوارش یا در ارگان خارجی مانند پوست ایجاد شوند. بسیاری از افراد آشنایی کامل با زخم ها و ضدعفونی زخم ها ندارند در نتیجه ما تصمیم گرفتیم در این مقاله نکاتی در مورد ضدعفونی زخم و انواع ضدعفونی زخم را بازگو کنیم.

 

انواع زخم ها

زخم ها را میتوان بر اساس المان های مختلف در چند دسته طبقه بندی کرد.دسته هایی نظیر حاد و مزمن، باز و بسته، تمیز و آلوده و منشا زخم که هر کدام را به گونه میشود درمان کرد. توجه داشته باشید در این مقاله تنها دسته های انواع زخم را بررسی کرده ایم . برای مطالعه کامل و دقیق تر انواع زخم ها در همین سایت به لینک زیر رجوع کنید:

آشنایی با انواع زخم ها

 

 

 

اقدامات اولیه زخم

بدانید چه موقع زخم به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد و چه موقع به کمک های اولیه زخم.اگر چه بیشتر زخم­ های جزئی را می­ توان با چسب زخم و زخم ­های ضعیف پوست را با پانسمان و باند، بانداژ کرد ، با این حال بعضی دیگر از زخم ­ها به مراقبت جدی در خانه نیاز دارند. به عنوان مثال ، زخم ­های پوستی که همچنین شامل شکستگی جدی استخوان­ ها هستند ، نیازمند مراقبت پزشکی فوری هستند ، چون که در اثر آسیب­ های عمده­ ای که به عروق خونی وارد می ­شود، خون متوقف نمی­ شود. با این حال برای هر زخمی یک سری کمک های اولیه زخم وجود دارد که در ادامه مراحل آن را توصیف می کنیم.

 

  1. خونریزی را کنترل کنید.

قبل از پاک کردن و بانداژ زخم ، باید خونریزی را کنترل کرد. با استفاده از یک باند تمیز و خشک (یا هر پارچه ­ی تمیز و جذب کننده) فشار بسیار کمی را بر روی زخم در راستای کنترل خونریزی زخم وارد کنید. در بیشتر موارد ، اعمال فشار بر روی زخم ، موجب تسریع لخته شدن می ­شود ، و خونریزی باید در عرض ۲۰ دقیقه متوقف شود ، هرچند ممکن است تا ۴۵ دقیقه نیز خونریزی ادامه پیدا کند.

همچنین ، پانسمان یا پارچه مانع ورود باکتری­ ها به زخم و ایجاد عفونت می­ شوند. در مواردی که خونریزی شدید است ، تورنیکه (شریان بند) می ­تواند با استفاده از یک کراوات یا یک پارچه­ ی بلند برای بستن یک گره تنگ درست بالای زخم ساخته شود.

اگر خونریزی شدید حتی پس از فشار وارد کردن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه یابد ، زخم ممکن است به درمان فوری پزشکی نیاز داشته باشد. فشار را ادامه دهید و به مطب دکتر ، اتاق اورژانس یا مرکز مراقبتهای اورژانسی مراجعه کنید.

 

  1. هر گونه آلودگی قابل رویت را رفع کنید.

 

اگر قطعه ­های بزرگ خاک ، شیشه یا اشیاء دیگر در زخم وجود دارند ، باید آن­ها را پاک کنید. می توانید برای این کار از موچین استفاده کنید. ابتدا موچین را در الکل قرار دهید ؛ این کار مانع از انتقال باکتری­ ها و دیگر میکروب­ ها می ­شود. مراقب باشید که با ضربه زدن ، به زخم آسیب نرسانید.

اگر شما در معرض آسيب گلوله قرار گرفته ­ايد ، اطراف زخم را کنکاش نکنید و سعي کنيد گلوله را بیرون بیاورید سپس به متخصصان پزشكي مراجعه کنید.

اگر شما در حال تلاش برای برداشتن قطعات بزرگی از محل آسیب ­دیدگی هستید ، در نظر بگیرید که به جای دستکاری زخم ، به متخصصان مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. درآوردن باقیمانده ­های بزرگ که وارد رگ های خونی شده ­اند ممکن است موجب بروز خونریزی بیشتری می گردد.

 

  1. لباس ­ها را در اطراف زخم در بیاورید یا ببرید.

زمانی که خونریزی تحت کنترل است ، برای دسترسی بهتر به زخم ، لباس­ ها و جواهرات را از قسمت آسیب ­دیده بردارید. این کار باید انجام شود ، طوری که اگر ناحیه زخمی متورم شد لباس ­های تنگ و یا جواهرات بر جریان خون تاثیر نگذارند. به عنوان مثال ، اگر دست شما خونریزی دارد ، ساعت مچی را از دستتان در بیاورید. از لحاظ لباس ، اگر شما نمی­ توانید لباس را از اطراف زخم بردارید ، باید آن را با استفاده از قیچی ایمنی نوک ضخیم (در حالت ایده آل) برش دهید.

اگر نمی ­توانید خونریزی را کنترل کنید ، ممکن است مجبور شوید از لباس­ های پاره شده یا کمربند برای استفاده درست کردن تورنیکه استفاده کنید ، که باعث ایجاد فشار بر روی شریان ­های بالای زخم می­ شود. با این حال ، تورنیکت­ ها فقط باید در شرایط اضطراری که زندگی فرد مورد تهدید است و برای مدت زمان کوتاهی استفاده شوند ، زیرا اگر خون به بافت­ ها نرسد در عرض چند ساعت شروع به از بین رفتن (بافت مردگی) می ­کنند.

پس از حذف و درآوردن لباس ­ها ، برای تمیز کردن و بانداژ زخم ، ممکن است لازم باشد که بطور موقت از یک پتو برای پوشش دادن مصدومین و گرم نگه داشتن آن­ها استفاده شود.

 

  1. زخم را کاملاً بشویید.

 

علائم عفونت زخم :

برش و پارگی در پوست در اثر جراحی یا آسیب دیدگی، به باکتری‌ها اجازه می‌دهد که وارد بدن شوند و شروع به تکثیر کنند. شناسایی اولین نشانه‌های عفونت زخم، به شما این امکان را میدهد تا به سرعت از گسترش عفونت جلوگیری کنید و روند درمانی را آغاز نمایید. همچنین شما در مراحل ابتدایی قادر خواهید بود از ضدعفونی زخم استفاده کنید.در ادامه لیستی حاوی هرگونه علائم عفونت زخم که می تواند به تشخیص آن کمک کند می پردازیم.

  • ترشح چرک
  • احساس ناراحتی و بیماری
  • کاهش عملکرد و توان حرکتی
  • قرمزی اطراف زخم
  • پوست داغ در اطراف زخم
  • دردی که فروکش نمی کند
  • تب بیشتر از ۳۸ درجه

 

برای آشنایی کامل و بیشتر مقاله علائم عفونت زخم را در همین سایت مطالعه کنید.

از جمله مهمترین کمک های اولیه زخم شست و شوی زخم و ضد عفونی زخم است. در بهترین حالت ، زخم را به مدت حداقل چند دقیقه به طور کامل با محلول نمکی بشویید تا چرک و آلودگی را رفع نمایید. محلول نمکی ایده آل است ، زیرا آلودگی باکتریایی را کاهش می­ دهد و در زمان خرید بصورت بسته بندی شده و استریل است. اگر به محلول نمکی دسترسی ندارید ، از آب آشامیدنی یا آب شیرین استفاده کنید ، اما مطمئن شوید که به مدت چند دقیقه بر روی زخم ریخته می­ شود. ریختن آب از یک بطری این کار را به خوبی انجام می­ دهد و یا در صورتی امکان زخم را زیر شیر آب نگه دارید. از آب گرم استفاده نکنید و به جای استفاده از آب گرم از آب ولرم یا آب سرد استفاده نمایید.

 

  1. زخم را با یک دستمال یا پارچه نرم پاک کنید.

با استفاده از اعمال یک فشار بسیار ملایم ، زخم را با یک پارچه تمیز کنید تا مطمئن شوید که پس از شستشو با محلول نمکی یا آب معمولی ، کاملاً پاک می ­شود. از فشار یا مالش بیش از حد استفاده نکنید ، اما مطمئن شوید که هر گونه آلودگی و چرک را رفع کرده ­­اید. توجه داشته باشید که تمیزکاری ملایم ممکن است کمی موجب خونریزی بیشتر شود ، پس بعد از تمیز کردن زخم مجدداً آن را فشار دهید.

 

از سوی دیگر ، شما ممکن است بخواهید از یک ضد عفونی کننده طبیعی استفاده کنید ، مانند محلول ید ، پراکسید هیدروژن یا نقره کلوئیدی (که تنها موردی است که سوزش ندارد).

زخم را پس از تمیز کردن ارزیابی کنید. بعضی از زخم ­ها باید بخیه شوند. اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید ، به جای بانداژ زخم به پزشک مراجعه کنید:

زمانی که زخم کاملاً عمیق است

زمانی که لبه­ های زخم دندانه­ دار است

و زمانی که خونریزی متوقف نمی ­شود.

 

 

چه هنگام به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشیم

اگر یکی از موارد زیر رخ داد به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • خونریزی شدید باشد یا متوقف نشود
  • زخم جدی به نظر می‌رسد (به عنوان مثال زخم عمیق است، احتمالاً نیاز به بخیه دارد، ناشی از گاز یک انسان یا حیوان باشد، نمی‌تواند کاملاً تمیز شود و همراه با عدم امکان حرکت عضو و عدم حس کردن باشد).
  • درد ایجاد شده توسط زخم شدید باشد حتی اگر زخم کوچک به نظر برسد.
  • نگرانی‌هایی درباره پدید آمدن اسکار یا جای زخم وجود داشته باشد (به‌عنوان‌مثال زخم روی صورت یا سایر نواحی که به‌شدت در معرض دید است)
  • زخم ممکن است روی یک مفصل یا انگشتان یا انگشتان بزرگ پا باشد جایی که یک تاندون بکار گرفته می‌شود و در اثر این زخم آن تاندون نتواند درست عمل کند.
  • ایمن‌سازی نسبت به کزاز انجام نشده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا