خانه » وبلاگ » عوارض لیزر درمانی زخم
عوارض لیزر درمانی زخم

عوارض لیزر درمانی زخم

لیزر درمانی زخم

قبل از بررسی عوارض لیزر درمانی زخم بهتر است نگاهی به کاربرد آن داشته باشیم.

سلولهای پوست به ویژه در سنین پایین تر، قابلیت ترمیم بالایی دارند. هر جراحتی که در پوست ایجاد می‌شود، به مرور زمان با جایگزینی سلولهای جدید ترمیم خواهد شد. با این وجود گاهی بازسازی پوست به اسکار می‌انجامد که بستگی به عمق و شدت جراحات وارده بر پوست و قابلیت های بدنی فرد دارد.

پوست انسان از لایه های مختلفی تشکیل شده است که دو قسمت بالایی آن به ترتیب درم و اپیدرم نام دارند. لایه درم پوست از چربی‌ها، عروق و اعصاب تشکیل شده است. اپیدرم که قسمت بالایی پوست می باشد از سلولهای مرده پوست تشکیل شده که این سلولها روزانه به تعداد ۳۰۰۰۰۰ تا از سطح پوست می‌ریزند و سلولهای تازه که توسط درم تولید شده‌اند؛ جایگزین آنها می‌شوند. بر اساس این فرآیند، معمولاً اگر پوست شما دچار آسیب شود، به مرور زمان و با ریزش سلولهای قدیمی و جایگزینی سلول‌های جدید، آسیب، بهبود یافته و مرتفع می‌گردد.

اما در بعضی از مواقع عمق جراحت و آسیب دیدگی زیاد می باشد و اسکار ناشی از آن به راحتی بهبود نمی‌یابد؛ و ممکن است پوست در آن ناحیه در معرض دید بوده و در زیبایی تاثیر منفی بگذارد. برای از بین بردن اسکار ناشی از زخم، جای بخیه و سوختگی، روشهای درمانی متفاوتی وجود دارد که یکی از بهترین های آن لیزر درمانی زخم است.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد آن پیشنهاد میکنم مقاله لیزر درمانی زخم را در همین سایت مطالعه کنید.

اما در این مقاله قصد داریم بگوییم که این روش به دور از خطرات و عوارض نمی باشد. شما بهتر است به طور کامل از عوارض لیزر درمانی زخم با خبر باشید در نتیجه ما تمام عوارض لیزر درمانی زخم که احتمال دارد رخ دهد را برای شما در این مقاله جمع آوری کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

عوارض لیزر درمانی زخم

قرمزی و التهاب

اولین مورد از عوارض لیزر درمانی زخم قرمزی و التهاب پوست است. گاهی مواقع بدن با لیزر واکنش نشان می دهد. به همین علت معمولاً بیماران پس از جلسات لیزر، قرمزی و التهاب را در ناحیه درمان شده مشاهده می‌کنند.

به همین علت وجود کمی تورم در ناحیه لیزر شده روی پوست کاملاً طبیعی است.

این علائم بسیار کوتاه مدت بوده و دقیقا مانند التهاب و قرمزی پوست که پس از اپیلاسیون یا بند انداختن به سرعت از بین می رود حدود دو تا سه روز بعد محو می‌شود. برخی از متخصصین  از کرم های موضعی برای کاهش واکنش پوست بدن به فرایند لیزر درمانی زخم استفاده می کنند.

التهاب دیگر مورد عوارض لیزر درمانی زخم می باشد و اولین واکنشی است که پوست نسبت به اشعه لیزر نشان می دهد و معمولاً چند ساعت پس از اتمام جلسه لیزر از بین میرود. میزان تورم و قرمزی را نیز می توان با گذاشتن کیسه های یخ یا دوش آب سرد کاهش داد.

پوسته پوسته شدن

افرادی که پوست های خشکی دارند؛ احتمالاً پس از اتمام جلسه لیزر درمانی زخم، پوسته پوسته شدن روی ناحیه لیزر شده را مشاهده خواهند کرد. این مورد از عوارض لیزر درمانی زخم هر چند ظاهر ناخوشایندی دارد اما خود به خود از بین می رود. البته این پوسته ها می تواند ایجاد خارش یا سوزش کند اما با مراقبت از ناحیه لیزر شده به عنوان مثال استفاده از کرم‌های  مرطوب کننده و کرم های آلوئه ورا می تواند از طولانی شدن این عارضه جانبی جلوگیری کند.

 

تغییر در رنگ پوست

مشاهده تغییر رنگ پوست، در نواحی لیزر شده یکی دیگر از عوارض لیزر درمانی زخم می باشد. گاهی اوقات ناحیه لیزر شده تیره تر یا روشن تر از سایر نواحی پوست بدن به نظر می رسد. شاید به نظر برخی از بیماران این وضعیت یکی از عوارض وحشتناک لیزر درمانی زخم باشد و آنها تصور می کنند که رنگدانه های پوست شان تغییر پیدا کرده و هرگز درمان نخواهد شد. در صورتی که ا این تصور کاملا اشتباه است. این تغییر رنگ حداکثر دو هفته تا یک ماه باقی می‌ماند و پس از آن پوست خود به خود به رنگ طبیعی قبلی برمی گردد.

تغییر رنگ پوست-عوارض لیزر درمانی زخم

آسیب دیدن چشم

آسیب دیدن چشم ها واقعا می تواند یکی از بدترین عوارض لیزر درمانی زخم باشد. چون انرژی لیزر هنگام تابیدن به پوست بسیار زیاد است و خطر آسیب رساندن به چشم ها در اثر برخورد اشعه لیزر وجود دارد. به همین علت پیش از شروع جلسات لیزر، عینک مخصوصی به بیمار داده میشود که باید تا پایان جلسه لیزر روی چشم ها بگذارد. متخصص لیزر نیز از همین عینک های محافظ استفاده می کند تا از آسیب رسیدن به چشم هایش جلوگیری کند.

خارش

خارش یکی از عوارض رایج لیزر درمانی زخم  است که در اثر حذف مو‌های زائد با استفاده از لیزر در طی انجام کار و پس از آن رخ می‌دهد.

خطر عفونت‌های پوستی

عفونت باکتریایی پوست در اثر لیزر درمانی بسیار نادر است؛ اما در صورت آسیب دیدن روپوست یا اپی‌درم (که یکی از عوارض لیزر درمانی زخم است) ممکن است رخ بدهد. اگر علائم عفونت (مانند خارش، التهاب، درد و جوش) را مشاهده کردید، حتماً با کلینیک تماس بگیرید و از مصرف کرم‌های آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خود درمانی پرهیز کنید.

اگر سابقه‌ی تبخال زدن دارید، ممکن است بعد از لیزر دچار تبخال (معمولاً روی لب یا اطراف آن) شوید. تبخال‌های لب و ناحیه‌ی تناسلی در اثر ویروسی به نام هرپس ایجاد می‌شود که معمولاً به شکل غیرفعال درون بدن وجود دارند. در صورت مواجهه با استرس (مثل تب کردن)، ویروس فعال شده و باعث ایجاد تبخال می‌شود. البته فعال شدن ویروس هرپس و تبخال زدن، عارضه‌ی شایعی نیست.

 

عوارض لیزر درمانی زخم

سوختگی و تاول

احتمال ایجاد سوختگی و تاول در صورتی که حذف زخم با لیزر در کلینیک تخصصی و توسط متخصص لیزر انجام گیرد؛ بسیار ناچیز است. اما گاهی اوقات در سالن های آرایشی، لیزر زخم توسط  تکنسین های بی‌تجربه که دوره های لازم را نگذرانده اند؛ انجام می‌شود و تنظیمات نادرست دستگاه لیزر، عوارض لیزر درمانی زخم مانند سوختگی، جای زخم و تاول ها را ایجاد می کند.

متخصصین می توانند پوست های حساس را تشخیص داده و پیش از شروع جلسات لیزر درمانی زخم، پوست بیمار را با استفاده از سیستم های خنک کننده، خنک کنند تا از ایجاد سوختگی روی پوست جلوگیری شود.

جای زخم

جای زخم معمولا جزو عوارض لیزر درمانی زخم  نیست اما در صورتی که تکنسین لیزر خطایی داشته باشد ممکن است اثر زخم پس از اتمام جلسه لیزر روی پوست مشاهده شود.

همچنین در صورتی که بیماران به درستی از ناحیه لیزر شده مراقبت نکند ممکن است اثر زخم آن باقی بماند.

به منظور جلوگیری از ایجاد اثر زخم روی پوست لیزر شده باید آن را مرطوب نگه داشت و از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کرد. همچنین در صورت مشاهده علائم عفونت بلافاصله باید به متخصص مراجعه کرد.

تغییر در بافت پوست

تغییر در بافت پوست در صورتی که پوست خود را  برنزه کرده باشید و سپس اقدام به لیزر درمانی زخم نمایید؛ احتمال تغییر در بافت پوست که یکی از عوارض لیزر درمانی زخم است؛ وجود دارد. بهتر است به منظور جلوگیری از بروز چنین عارضه جانبی، توصیه متخصص لیزر را جدی بگیرید و حداقل 6 هفته پیش از شروع جلسات لیزر برنزه نکنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا