پاسخ به 5 سوال متداول در ارتباط با پیش دیابت

پاسخ به 5 سوال متداول در ارتباط با پیش دیابت

تفاوت پیش دیابت با دیابت چیست؟

پیش دیابت زمانی رخ می‌دهد که سطح قند خون شما بیش از حد طبیعی باشد اما آنقدر بالا نباشد که دیابت نوع 2 در نظر گرفته شود. در واقع قند خون ناشتا اگر بین 110 تا 125 باشد در محدوده “پیش دیابت” در نظر گرفته می‌شود. کمتر از 110 طبیعی و بیشتر از 126 دیابت است. سطح بالای قندخون معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های بدن به طور مناسبی به سیگنال هورمون انسولین برای جذب قند از خون پاسخ ندهند. یا بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند که به پاسخ ضعیف بافت‌ها به انسولین غلبه کند.

آیا پیش دیابت همیشه تبدیل به دیابت نوع 2 می‌شود؟

خیر! افرادی که از رژیم غذایی درست استفاده می‌کنند، به طور منظم ورزش می‌کنند و وزن مناسبی دارند می‌توانند سطح قند خون خود را کاهش دهند و حتی آن را به حالت طبیعی برسانند. در حقیقت اگر اطلاعات کافی در مورد پیش دیابت به دست آورید این فرصت را دارید تا با تغییرات در سبک زندگی خود از بروز دیابت نوع 2 نیز جلوگیری کنید.

5 سوال متداول در ارتباط با پیش دیابت

عوامل خطر ابتلا به پیش دیابت چیست؟

بزرگ‌ترین عامل خطر ابتلا به پیش دیابت در جمعیت بزرگسالان، اضافه وزن یا چاقی است. به ویژه زمانی که اضافه وزن به دلیل تجمع چربی شکمی باشد. همچنین با افزایش سن خطر ابتلا به دیابت بیشتر می‌شود. افراد سیاهپوست، اسپانیایی تبار و آسیایی در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر نژادها قرار دارند. علاوه براین زنانی که دیابت بارداری داشته یا افرادی که سابقه خانوادگی دارند نیز جزو افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

پزشک چگونه پیش دیابت را تشخیص می‌دهد؟ و علائم پیش دیابت چیست؟

پزشک برای تشخیص ابتلا به پیش دیابت، تنها از آزمایش خون استفاده می‌کند. به طور معمول، افراد مبتلا به دیابت هیچ علائمی ندارند. علائم نشان دهنده سطح بالای قند خون – مانند تکرر ادرار، افزایش تشنگی، تاری دید و خستگی- معمولاً در افراد مبتلا به دیابت پیشرفته بروز می‌کند. برخی از افراد مبتلا به پیش دیابت ممکن است نشانه‌هایی از مقاومت به انسولین داشته باشند. این علائم شامل تیره شدن رنگ پوست در زیر بغل، پشت پا و دو طرف گردن به همراه وجود منگوله پوستی (skin tag) در همین نواحی است.

چه راه‌هایی برای جلوگیری از پیش دیابت وجود دارد؟

مصرف سبزیجات را افزایش دهید و از خوردن کربوهیدرات‌های ساده و مواد غذایی شیرین همچون آب نبات و سایر غذاهای فرآوری شده خود داری کنید. فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید. سعی کنید حداقل 10 هزار قدم در روز بردارید. ورزش باعث می‌شود بدن شما از انسولین به شکل مؤثرتری استفاده کند و قند خون را کاهش دهد. همچنین ورزش به کاهش وزن یا حفظ وزن ایده آل کمک می‌کند که خود منجر به کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت می‌شود.

از خوردن غذاهایی که ارزش غذایی کمی دارند همچون شیرینی ها به ویژه نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و آب میوه‌ها خود داری کنید. خواب کافی را فراموش نکنید. کم خوابیدن باعث می‌شود تا کاهش وزن سخت‌تر شود. به همین دلیل احتمال ابتلا به پیش دیابت افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا